Povodom 70 godina od smrti
PROSVJETITELJ I MISLILAC, MUSTAFA BUSULADŽIĆ
Na stranicama naše prošlosti biljezi su iskustva zaborava. Nećemo pretjerati ako kažemo da odsustvo čovjekove želje da saznaje o sudbinama ljudi koji su svojim djelom i mišlju nastojali životno okruženje učiniti boljim za narod iz kojeg su potekli, njegovu spoznaju o njima čini nepotpunom, a istinu nedorečeno.
Gorko je, ali istinito, da je mnogo onih čijih se imena danas rijetko
ili nikako prisjećamo. Djelom i imenom, nažalost, danas gotovo nepoznat,
posebno mlađim generacijama, jeste i životni put Mustafe Busuladžića.
Oskudna znanja o njegovom doprinosu za kulturno i moralno uzdizanje
Bošnjaka u vrijeme Drugog svjetskog rata, kao i tragičan kraj kojemu ga
je odvelo to stremljenje, stavljaju pred naše društvo obavezu
znanstvenog vrednovanja njegovog intelektualnog rada.
Rođen je prvog dana aprila 1914. godine u mjestu Gorica kod Trebinja, od
oca Smaila i majke Emine. Po završetku osnovne škole upisao je medresu u
Travniku, gdje je uspješno završio tri razreda u Elči Ibrahim-pašinoj
Fevziji. Dalje obrazovanje je nastavio u Gazi Husrev-begovoj medresi u
Sarajevu, gdje je i maturirao. Upravo tad su se javili prvi plodovi
njegovih zrelih razmišljanja, koji su izraz pronašli u ogledima,
raspravama i esejima objavljenim u listovima “Novi Behar”, “Muslimanska
svijest”, “El-Hidaje”, “Obzor”, “Svijest”, zatim “Glasnik Vrhovnog
islamskog starješinstva”, “Kalendar Hrvata”, “Kalendar islamskog
svijeta”, “Naša domovina”, “Večernja škola” te u mnogim drugim
publikacijama i časopisima.
Mustafa Busuladžić
Međuratne prilike, koje su njegov narod dovele u politički, socijalno i
ekonomski inferioran položaj u Kraljevini SHS, usmjerile su njegove
intelektualne napore u pravcu izbavljanja Bošnjaka iz okruženja koje je
prema njima već decenijama zauzimalo prijeteći stav. Njegova pisana
riječ čvrsto je stajala na odbrani islama i muslimana u Bosni i
Hercegovini. U predvečerje Drugog svjetskog rata, kad su nad ovim
prostorima bjesnile fašističke sile, Busuladžić je pišući studiju o
odnosima islama i komunizma, ukazivao na opasnost od opredjeljenja za
zapadni ili istočni kolonijalizam. On je isticao da muslimani ne mogu
tražiti napredak u “Italiji koja teži da se islamski narodi orijentiraju
prema fašizmu” kao ni ideološkoj propagandi Treće internacionale.
Školovanje je nastavio upisavši se na Višu islamsku šerijatsko-teološku
školu u Sarajevu, gdje je 1940. godine diplomirao. Nedugo nakon toga,
uputio se za Rim gdje je na dvogodišnjem postdiplomskom studiju izučavao
orijentalistiku. Boraveći u Rimu pojavljuje se kao saradnik
italijanskih listova “Oriente Moderno” i “Mondo Arabo”.
Neko vrijeme je radio kao profesor u Šerijatskoj gimnaziji u Sarajevu.
Učenici koji su slušali njegova predavanja mogli su svjedočiti
pedagoškim kvalitetima kojima je raspolagao. Visoka naobrazba i širok
raspon interesa omogućili su mu da
aktivno govori čak pet jezika: arapski, turski, njemački, italijanski i
francuski. Tokom školovanja, Busuladžić je mnogo učio od Hamdije
Kreševljakovića, koji je na različite načine i u svim prilikama pomagao
njegov znanstveni rad.“Znao je na njemačkom”, govorio je Hamdija Kreševljaković, “stranice i
stranice Spenglerovih djela napamet. Pisao je lahko, tačno, kristalno
jasno i inspirativno.” Bio je jedan od rijetkih bošnjačkih
intelektualaca koji je bio prepoznatljiv po znanjima o zapadnoj i
istočnjačkoj filozofiji. Vrsni teoretičari marksizma saglasni su u
mišljenju da je, uz Huseina ef. Đozu, Mustafa Busuladžić bio jedan od
onih muslimanskih učenjaka koji je dobro poznavao materijalističku
filozofiju. Njegov plodonosan rad nije ostao nezapažen ni u mišljenju
Muhameda Hadžijahića, koji je s pravom zaključio: “Mene je posebno
čudilo njegovo poznavanje jezika. Mustafa je tečno govorio svaki od tih
jezika i zato je moja procjena da smo izgubili dva velika čovjeka: hadži
Mehmed-ef. Handžića i Mustafu Busuladžića. Handžić je učenjak kakav se
nije rodio u posljednjih sto godina, bio je vrlo značajan za muslimane
Bosne i Hercegovine, no, smatram da je Busuladžić značajniji zato što
je, osim velike učenosti, poznavao i evropske jezike.”
U vrijeme kad je Mehmed Handžić u ime svog naroda stavio potpis na
Sarajevsku rezoluciju kao glas protiv zločina nad Jevrejima, Srbima i
drugim narodima, stajao je uz njega i Mustafa Busuladžić, kao jedan od
najmlađih članova “El-Hidaje”. Dijeleći ista uvjerenja kao i njegov
učitelj, visokomoralno obrazovan kakav je bio, Busuladžić je svoj
izuzetni nauk potvrdio svojom ljudskošću i saosjećanjem s nevoljama
svojih sugrađana druge vjere i nacije.
U 31. godini, surovo i bezobzirno, prekinut je životni vijek Mustafe
Busuladžića. U noći 29. juna 1945. godine, po odluci Vojnog suda režima
koji ga je proganjao, strijeljan je u sarajevskom naselju Velešići. Dugo
se pričalo da je sve do trenutka kad je ovaj svijet zamijenio boljim,
te noć uoči pogubljenja mirno i staloženo u osami učio Kur’an. Iza njega
je ostala supruga Zehra i dvoje djece, kao i velik broj poštovalaca
njegovog inspirativnog prosvjetiteljskog djela. Oni, “oslobodioci
Sarajeva”, koji su mislili da se sudbine rješavaju mučkim ubistvima
neistomišljenika, na ovom svijetu su ostali u vječnoj zabludi i neznanju
da ljudskim sudbinama raspolaže samo Uzvišeni Gospodar.
___________________________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 144, 26. juni 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar