HADŽI LOJO: IZMEĐU LEGENDE I STVARNOSTI
Posljednjih dana osmanske vlasti u Bosni i Hercegovini, koja će biti
dokinuta nakon 415 godina, vladalo je opće nezadovoljstvo, uzrokovano
dolaskom austrougarskih okupacionih trupa. Kad je 1878. godine u
Sarajevo pristigla vijest o okupaciji i kad su na ulicama grada izbili
nemiri, s bajrakom u ruci među pobunjenicima izdvojio se najglasniji
zagovornik otpora okupatoru, Hadži Lojo, lik koji je do danas ostao
jednako prisutan u znanosti i legendi.
Salih Vilajetović, kako mu je bilo pravo ime, rođen je u staroj
sarajevskoj porodici Vilajetovića koja je još u 18. stoljeću živjela u
Bardakčije mahali. Njegov otac Mula Abdija i djed Mula Mustafa bili su
imami Pačadži hadži Nesuhove džamije na Bardakčijama. Hadži Lojina majka
zvala se Hanka i pouzdano se zna da je s Mula Abdijom imala još troje
djece, sina Mustafu i kćeri Pašanu i Hafu. Kako je bilo uobičajeno za to
vrijeme, Hadži Lojo je završio mektepsko obrazovanje, a zatim i hifz.
Godine 1871. postao je imam Buzadžine džamije i vjeroučitelj u Islahani
(zanatska škola). Njegovom odnosu prema učenicima nije se moglo naći
zamjerke, a posebnu naklonost imao je prema siromašnoj djeci koju je
nesebično darivao novcem i odjećom.
Priča se da je bio snažan i visoka rasta. Kako je i sam bio vrlo
srčan, često neobuzdan i nepromišljena djelovanja, pričalo se da je zbog
toga i prozvan “Lojo”, jer su tako nazivali ljude sličnih osobina. Zbog
svog karaktera i stavova nerijetko je dolazio u sukob s osmanskim
vlastima. Bosanski namjesnik Topal Osman-paša nekoliko puta mu je
otvoreno prijetio surgunlukom (progonstvom) iz Bosne. U vrijeme
izbijanja ustanka u Bosni i Hercegovini Hadži Lojo poziva narod na borbu
protiv ustanika, iako sam u njoj nije učestvovao. Pričalo se da je u
okolini Tuzle i Bijeljine kupovao ukradena goveda i konje. To ga je
dovelo na loš glas pa se mjesecima skrivao kod prijatelja bježeći od
zakona.
Hadži Lojo
''Bosanski car''
Međutim, najznačajniji Hadži Lojini istupi u javnom životu sarajevske
čaršije zbili su se nekoliko godina kasnije, tačnije 1878, kad je na
svoju ruku okupio stotinjak ljudi s kojima je na ulicama hrabrio i
pozivao narod da pruži otpor dolazećoj austrougarskoj vojsci. U svom
fanatičnom pokretu provalio je u prostorije zatvora i oslobodio sve
osuđenike i prijestupnike, a zatim u vojna skladišta iz kojih je uzeo
oružje i dijelio ga Sarajlijama svih konfesija. Poslije tri godine
hajdučkog života vratio se Salih Vilajetović u Sarajevu i 5. jula održao
oštar govor predlažući da se iz grada protjera konzul Wassitsch i sva
njegova pratnja. Oni koji su tvrdili da su poznavali Hadži Lojinu
prošlost upozoravali su masu: “Gonite hajduka između sebe, on će nas
upropastiti”, a masa koja je jednodušno nadglasavala razborite
poručivala je: “Ne, on je naš Garibalda!” Gomila koja je njegov nastup
prihvatila s odobravanjem zaputila se s njim na čelu od Gazi
Husrev-begove džamije preko rijeke do Konaka, gdje su se trebali
susresti s upraviteljem Mazhar-pašom i ostalim osmanskim zvaničnicima.
Uvidjevši da se nakon njegovog apela s balkona Konaka svjetina nije
željela razići, upravitelj je odlučio da se obrati njihovim vođama.
Pristao je otpustiti omraženog vojnog komandanta, pod uvjetom da ga
zamijeni Sarajlija kojeg on izabere.
Kakvo je mišljenje vladalo o Hadži Loji najbolje pokazuje pismeno
svjedočenje koje je zabilježio jedan austrijski pješadinac, u kojem
navodi da je od jednog muslimana u Rogatici čuo da je Hadži Lojo
“bosanski car”. Narodni odbor, čije se sjedište u međuvremenu prenijelo
iz Konaka u Morića han, gotovo u potpunosti je pao pod njegov utjecaj.
Hadži Lojo je s naoružanom pratnjom posjetio Mazhar-pašu u Konaku,
tražeći pritom od njega imunitet za sva nedjela koja je počinio za
vrijeme svog hajdučkog života. Vidno ponižen i degradiran namjesnik dao
mu je izvjesnu sumu novca kojom je i simbolično priznao da je sprana
ljaga s Hadži Lojina imena. Ipak, zahvaljujući njegovoj intervenciji u
odsudnom trenutku, spašeni su životi namjesnika Mazhar-paše i njegovog
pomoćnika Konstan-paše, koji su kasnije sretno stigli u Istanbul.
U bijegu
Dan nakon što je u Sarajevu zvanično proglašena Narodna vlada, 29. jula
1878. godine, okupacione austrougarske snage predvođene feldmaršalom
Filipovićem na četiri su mjesta prešle granicu Bosne i Hercegovine.
Događaji koji su uslijedili pokazali su da je Hadži Lojo ipak bio bolji
govornik nego borac. To se pokazalo kad je zajedno s ličnom pratnjom 7.
augusta napustio Sarajevo. Međutim, već 14. augusta našao se pred
Narodnim odborom koji ga je optužio za napuštanje bojnog polja. Kako je
postojala mogućnost da ponovo bude poslan u bitku, sam je sebe ranio u
nogu. U takvom stanju pratnja ga je odnijela kući, poniženog i
osramoćenog pred onim ljudima koji su ga do jučer smatrali vođom otpora.
Nakon što je Sarajevo 19. augusta i definitivno zaposjednuto, pročula
se vijest da je Hadži Lojo pobjegao i da se sklonio u okolna brda. Tamo
mu je utočište i zaštitu pružao izvjesni Savo Čvore. Pet stotina forinti
nagrade nuđeno je onome ko otkrije i dojavi gdje se bjegunac skriva.
Konac buntovničkog života
Tragedija Saliha Vilajetovića bivala je većom jer je ostao bez brata
koji je poginuo kod Travnika i oca koji je život izgubio prilikom
zauzeća Sarajeva. Njegova žena Fatima, sinovi Muhamed i Mustafa i kćer
Aiša ostali su bez hranitelja i potpuno sami. Hadži Lojo je uhvaćen 2.
oktobra 1878. godine i odveden u Vojnu bolnicu u Sarajevu gdje mu je
amputirana noga. O njegovom zdravlju brinuo se dr. Kramer koji ga je
dvaput dnevno previjao. No, unatoč svim nedaćama koje je prošao, ovaj se
buntovnik u junu mjesecu 1879. godine ponovo dao u bijeg, ali je bio
uhvaćen i stavljen u vojni pritvor.
U optužnici koju je sačinio istražni sudija, Hadži Lojo je optužen
kao glavni agitator narodnog otpora protiv okupacionih trupa, čime je
isključen iz opće amnestije. Njemu su na teret stavljena dva ubistva i
mnogi akti javnog nasilja. Premda je po prvoj tački optužnice bio osuđen
na smrt, smrtna kazna je, prema carevoj naredbi, preinačena u kaznu
zatvora u trajanju od pet godina. Kaznu je izdržavao u zatvoru u
Theresienstadtu iz kojeg je izišao na slobodu 1884. godine pod uvjetom
da se nikad više ne vrati u Bosnu i Hercegovinu. Uz odobrenje vlasti u
Trstu mu se pridružila supruga Fatima sa dvoje djece (sin Mustafa je u
međuvremenu umro), odakle se preko Aleksandrije uputio prema Meki gdje
je i umro 1887. godine.
________________________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 135-136, 24. april 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar