srijeda, 16. rujna 2015.

Osvrt na jedan život: Hasanaga Beširović Pećki

autor: Alen Zečević

OSVRT NA JEDAN ŽIVOT:
HASANAGA BEŠIROVIĆ PEĆKI

    Tradicija nam govori a historija potvrđuje da su gradovi iz krajeva sa sjevernih granica Bosne u svim vremenima davali ljude kojima je sudbina namijenila ulogu onih rijetkih čiji su podvizi i požrtvovanost ispisali neka od najznačajnijih poglavlja ovdašnje prošlosti. Njihovim zaslugama, sačuvanim u zapisima i narodnim predanjima, do danas se očuvala višestoljetna sintagma čijim smislom je oplemenjen junački karakter bošnjačkog naroda – ljuti Krajišnici. Oni su zarad interesa i zaštite svoje domovine nerijetko iskazivali neposluh sultanu, duboko svjesni činjenice da je njena odbrana u njihovim rukama. S istog izvora potekao je čovjek čiji su lik i djelo, usprkos silnim historijskim kvalifikacijama, neokrznutim ostali prisutni u duhovnom biću bosanskog čovjeka – imenom svima znan kao Hasanaga Beširović Pećki. 

Ideal slobode 
 
     Hasan-aga, ili Behši Hasan kako ga spominju osmanski defteri, rođen je tridesetih godina 18. stoljeća. Porodica mu nije bila plemićke starine niti begovskog roda, i po svome bogatstvu nije pripadala redu najimućnijih. Odgojen je kao mladić visokih moralnih načela, pristojan i pristupačan svima, kao istinski vjernik kojeg je krasila potpuna predanost islamu. Nije dopuštao, kažu, da ga maši nijedan vakat namaza. Poštovanje koje je uživao, a koje je neosporno bilo veliko, zavređivao je prvenstveno svojom krupnom tjelesnom konstitucijom zbog koje su ga, istina iz drukčijih razloga, podjednako cijenili i prijatelji i dušmani. Uz takve osobine skladno se prisjedinila i njegova ljubav prema domovini, zbog koje se često zamjerao bosanskim namjesnicima. U mladiću koji je sanjao o slobodi, mjesta za strah nije bilo! Hasanaga “gledaše kako da Herceg-Bosna do slobode i samostalnosti dođe a da ne padne ni u kandže Portine, ni u zamke švapske”.
      Nije bio kapetan, kao što je slučaj s nekim krajiškim feudalcima, ali je mnoge od njih zasjenio svojom moći i utjecajem. Njegova rezidencija, s kulom, čardakom i obiljem zemlje, nalazila se u mjestu Peć (često zvanom Pećigrad), smještenom u neposrednoj blizini austrijske granice, u Krajini bosanskoj. Tu je, debelim zidinama omeđen, vodio život dobrostojećeg zemljoposjednika, ravnopravno učestvujući u rješavanju svih pitanja koja su se ticala njega i njegove domovine. 

Ostaci kule Hasanage Pećkog, Pećigrad

Preko granice 
 
      Buntovan po prirodi, ali dokazani borac za pravdu, Hasanaga Pećki godinama je uspješno uzmicao pred kazneničkim misijama sultanovih vezira. Njegova blizina zadavala je velike probleme austrijskim graničarima. Novembra 1809. godine, na posljednji dan mjeseca ramazana, iz Carigrada je poslan u Bosnu ferman kojim je Porta obznanila svoju neutralnost u austro-francuskom ratu. Ali, tim naredbama nije se pokorio Hasanaga Pećki, koji je svojevoljno, uz pomoć ostrožačkog kapetana napao i zauzeo Cetin-grad, Vaganac i Drežnik. Barun Štrimer izričito je zahtijevao od Porte da se osvojena mjesta vrate pod austrijsku vlast i da se odmetnici, na čelu s Hasanagom Pećkim, oštro kazne. Već 1814. godine, u ljetnim danima, cijela Krajina je bila na nogama. U namjeri da svojim lukavstvom okrene Hasanagu Pećkog i krajiške kapetane na svoju stranu, s ciljem njihovog uključivanja u gušenje pobune koja je izbila u Mostaru, bosanski namjesnik je dirnuo u osinje gnijezdo. Sva njegova nastojanja da ih međusobno zavadi ostala su uzludna. 
      Onda kad bi nakratko utihnuli sukobi s valijom, okrenuli bi se Krajišnici prema austrijskoj granici. Nemir među austrijske oficire unosile su aktivnosti Hasanage Pećkog, koji je vršio upade na austrijsko tlo i pružao zaštitu austrijskim dezerterima. Njegovo ime nalazilo se na svim izvještajima i protestnim notama austrijskog konzula u Travniku upućenim bosanskim vlastima. Na svaki od tih dopisa odmah je, kao i mnogo puta kasnije, bosanski valija slao svoje mubašire (glasnike) u Krajinu stavljajući im u zadatak da “Hasan-agu vezanog sprovedu u Travnik”. Međutim, uprkos svim garancijama i obećanjima datim austrijskim konzulima, mubaširi su se vraćali neobavljena posla. Godine 1816. austrijski prokonzul Paulič je, bijesan i razočaran, pisao da je sa svakim Portinim pismom Hasanagina drskost bivala sve većom.
      Sva valijina pisma, molbe, naređenja i bujuruldije upućene krajiškim kapetanima, posebno ona koja su se odnosila na Hasanagu Pećkog, vraćala su mu se bez rezultata. To saznajemo iz pisma austrijskog konzula u kojem se navodi: “Naredbe vezirove i moje protestne note vraćali su nazad uz pogrdne poruke i prijetnje”. To nije bilo daleko od istine, jer su mnoge vezirske bujuruldije dajući u ruke tatarinu Krajišnici slali na namjesnički dvor poručujući: “Eto, dobro smo je proučili i vraćamo je svijetlom veziru šuplju da je bez bihuzurluka natakne na neku stvar!”
      Takvo stanje potrajalo je više od decenije. Hasanaginom mudrošću, s namjesničke stolice opozvan je Abdurahim-paša, isti onaj vezir koji je 1827. godine učinio kraj bosanskih janjičarima. Njega je na tom položaju naslijedio Namik Ali-paša Moralija, Grk porijeklom, poslan u Bosnu da provede sultan Mehmedove reforme. A onda je 1830. godine, činilo se, austrijskom strpljenju došao kraj. Na vijest da se austrijska vojska sprema krenuti u potjeru za Hasanagom ustali su svi kapetani, i oni u Bosni i oni u Hercegovini. Mirovao nije ni Hasanaga koji je, navodno, obećao nagradu od 300 dukata za glavu majora Raca. Hasanaga Pećki bio je mnogo jači nego su mislili. Od njega su strahovali i članovi bosanske komisije koja je formirana s ciljem konačnog rješavanja pograničnog spora. Kao krajnja mjera, u Bosnu je poslan sultanov ferman kojim se naređuje kažnjavanje Hasanage i Muratbega Beširevića zbog izazivanja nemira na granici. Međutim, pobune koje su u međuvremenu izbile u Bosni zakratko su otklonile opasnost po njega. 

Na krilima Zmaja od Bosne 
 
     Vremešni Hasanaga dočekao je 1831. godine ustanak Bošnjaka i pokret za samostalnost Bosne i Hercegovine. Po prijemu poziva Husein-kapetana Gradaščevića, u kojem je vidio mladića pod čijim bajrakom će se Bosni povratiti njena otuđena samostalnost, dao se Hasanaga u okupljanje svojih boraca. Za kratko vrijeme pod njegovim se zapovjedništvom našlo dvadeset hiljada ljutih Krajišnika. Uspevši se na svog konja, Lastavica se zvaše, pošao je ovaj stari, ali i dalje mladalački srčan ratnik, u svoju posljednju bitku. Prvi porazi osmanske vojske bjelodano su slutili pobjedonosni pohod bosanske vojske. Ali, sila kojoj se na čelo stavio Zmaj od Bosne pred njegovim očima posustajala je u svojoj snazi.
      Nesloga i zavist kapetana, u kojima su se rasplinule sve nade u pobjedu, natjeraše Hasanagu da se povuče s bojnog polja i okrene prema Krajini. Noseći sa sobom gorka svjedočanstva bosanske nesloge stigao je u svoju tvrđavu, pred koju je stalo nekoliko desetaka njemu odanih Krajišnika spremnih da nastave borbu. Njihov otpor svladan je bez mnogo muke, oni pobijeni, a Hasanagin Pećigrad bezobzirno je porušen. Po prispjeću vijesti da se Hasanaga Pećki predao Kara Mahmud Hamdiji na Porti su sa radošću mogli ustvrditi da je pokret Bošnjaka konačno slomljen. U pratnji askera, leđima okrenut svom razorenom zavičaju, krenuo je Hasanaga put Carigrada. To je prvi i posljednji put da su ga ljudi vidjeli shrvanog i slomljene duše. Rastanak je to bio kakav se ne pamti! Bilo mu je svejedno, ostao u životu ili poginuo. Po dolasku u osmansku prijestolnicu čekala ga je spremna prostorija u jednom hanu na Atmejdanu. Nedaleko od njega, u drugom hanu, nalazio se Husein-kapetan Gradaščević. Izričitom naredbom sultana asker stražari nisu dozvoljavali da saznaju jedan za drugog.
       O posljednjim danima Hasanagina života u Carigradu vrijedan zapis nam je ostavio Husein A. Šehić u radu “Kronika s onu stranu Vojne Krajine’’, objavljenom 1968. godine, u kojem stoji: “Veliki vezir je poželio da ga vidi. I jednog dana odvedoše ga velikom veziru. Vezir mu ukaza posebnu počast. Nakon čibuka i kahve rastade se s njim prijateljski. Idući od hana pozli Hasan-agi i stari gorostas pade u odaji hana da se više nikada ne podigne.” To je bilo 1833. godine.
       O datumu smrti i mjestu njegova mezara nisu sačuvane pouzdane vijesti. Ta strašna spoznaja nosi nauk da istina o ljudima poput Hasanage Pećkog, koji je “sve mjerio interesom Bosne i Bošnjaka”, ne može biti prekrivena zemljom na kojoj ne počiva oku vidljiv biljeg njihovog ovozemaljskog postojanja. A Hasanagin biljeg bio je i ostao u Krajini, u Bosni. 
__________________________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 154, 11. septembar 2015.

Nema komentara:

Objavi komentar