KOZIJA ĆUPRIJA: MOST STOTINU PRIČA
Stoljećima voda privlači i zbližava ljude. Mnogi gradovi osnovani na
izvorištima i obalama rijeka pokazuju da je potreba za vodom zajednička
svim ljudima, bez obzira na to ko su i na kojem kraju svijeta žive.
Rijeke ih također i razdvajaju, najčešće kao geofizička barijera koja
onemogućava kontakt dvije obale. A čovjek, u čijem je biću prisutna
višemilenijska želja da sve udesi prema svojoj volji i potrebama,
usprkos svim poteškoćama ipak nije posustajao u namjeri da savlada
izazove koje mu je nametalo okruženj.
Kad je riječ o mostovima izgrađenim u Sarajevu i njegovoj okolini,
posebnu pažnju privlači kameni most podignut na putu koji vodi iz
Sarajeva dolinom Miljacke u pravcu Prače i Drine, poznat pod nazivom
Kozija ćuprija. Zbog oskudice historijskih izvora i podataka koji govore
o ovom mostu, veoma je teško imati jasan i cjelovit uvid u najraniju
prošlost njegovog nastanka. Jednaku težinu nosi i pitanje ko je ga je
utemeljio i izgradio. Za ovaj most, kao i za mnoge druge na prostoru
Bosne i Hercegovine, smatralo se da su ga izgradili Rimljani, premda o
tome ne postoje vjerodostojni podaci.
Putujući iz Sarajeva na istok uz Miljacku, venecijanski putnik
Katarino Zeno u svom putopisu iz 1550. godine uopćeno spominje mostove
na Miljacki. Mada u svom putopisu on ne daje direktne podatke o Kozijoj
ćupriji, iz njegovih bilješki se pouzdano može zaključiti da su na tom
putu već bili izgrađeni mostovi za osiguravanje saobraćaja.
Arhitektonsko rješenje Kozije ćuprije odredila je specifična
konfiguracija terena na tom dijelu korita Miljacke. Povezivanjem dva
kamena masiva, koji su bili najpogodniji za premošćavanje u cijeloj
dolini, izgrađen je skladan, 17,5 metara dug kameni luk, s dva velika
kruga u njegovim čeonim zidovima. Premda znatno manjih dimenzija, Kozija
ćuprija umnogome podsjeća na Stari most u Mostaru. Staza na mostu je
prvobitno bila kaldrmisana. Širina mosta i staze na njemu govori da se
preko njega odvijao intenzivan promet.
Kozija ćuprija
Prema jednoj legendi, Koziju ćupriju izgradio je siromašni pastir
Meho. Jednog dana, kaže predaja, on primijeti kako koza nešto kopka i na
tom mjestu pronađe nekoliko ćupova s blagom. To mu je omogućilo da
ispuni svoj san: da ode u Carigrad i tamo se obrazuje na visokim
školama, a poslije bijaše nagrađen i titulom paše. Trošnu kolibu svoje
porodice on pretvori u raskošnu kuću, a u znak sjećanja na koze i blago
koje je pronašao na Miljacki, Meho izgradi most koji prozva Kozijom
ćuprijom. Jednako zanimljiva je i druga legenda koja govori o braći
Sinanu i Mehmedu koji su, čuvajući koze po Jarčedolu, u jednoj pećini
pronašli blago. Od tog blaga Mehmed je izgradio most na Miljacki, a
njegov brat Sinan džamiju na Bistriku. Riječ je o Kečedži Sinanovoj
džamiji, koju spominje Sejfudin Kemura u svom radu “Sarajevske džamije”,
a koja je, prema tumačenju autora, izgrađena 1544. godine. Legenda
postaje zanimljivija kad joj dodamo podatak iz 1682. godine (objavio
Alija Bejtić, Jarčedoli, u Oslobođenju 30. maja 1966. godine), prema
kojem selo Jarčedoli nosi svoje ime u 17. stoljeću i da je ono izvedeno
od korijena riječi jarca ili jarčeva.
Međutim, na osnovu arhitektonskih odlika Kozije ćuprije teško je
vjerovati da je ona izgrađana kad i Sinanova džamija, odnosno prije
druge polovine 17. stoljeća. Robert Michel u svom djelu “Alte Brücken in
Bosnien und Herzegovina” (Beč, 1912) tvrdi da je lik legendarnog Mehe
istovjetan s ličnosti slavnog velikog vezira Mehmed-paše Sokolovića.Prostora za tu mogućnost ostavio je sačuvani tekst natpisa s kioska koji se nalazio pored samog mosta, na jednoj
ravnici koja se zvala Abu hayat, odnosno “Vrelo života”. Iz prijepisa
natpisa koji je sačuvan u hronici Muhamed Enveri-efendije Kadića
saznajemo da je godina postavljanja 1577-1578, isto vrijeme kad je na
višegradskoj ćupriji postavljen mlađi natpis:
Sagradi se ovaj tako divan kiosk
Ko ga vidi misli da je časni raj
Neki derviš izreče mu hronostih:
“Sastajalište zaljubljenih, krasno mjesto”
985.
(Kiosk vodi porijeklo od tur. riječi köşk i znači vidikovac, paviljon)
Ko ga vidi misli da je časni raj
Neki derviš izreče mu hronostih:
“Sastajalište zaljubljenih, krasno mjesto”
985.
(Kiosk vodi porijeklo od tur. riječi köşk i znači vidikovac, paviljon)
Put koji je vodio preko Kozije ćuprije i kojem početke nalazimo u
Sarajevu na lijevoj obali Miljacke, prolazio je preko Alifakovca, odakle
je vodio na desnu stranu. On je bio dijelom glasovitog carigradskog
druma (stambolske džade), pa je preko Sarajeva, Prače i Goražda
povezivao Bosnu sa Sandžakom, Srbijom, Makedonijom i Carigradom. Prema
tome, Kozija ćuprija je bila izuzetno značajan objekt u razgranatoj
cestovnoj mreži Carstva, s istom ulogom kakvu je imao i nadaleko poznati
Sokolovića most u Višegradu. Opravdana je pretpostavka da se uz
spomenuti carigradski drum, a u blizini Kozije ćuprije, svojevremeno
nalazio i trg na kojem se trgovalo stokom. U osmanskim dokumentima takvi
se seoski trgovi susreću pod nazivom “Köy pazari”. Ako se u blizini
trga nalazila i ćuprija, onda se i ovaj most mogao nazivati “Köy köprü”.
Ipak, sigurni historijski podaci o Kozijoj ćupriji datiraju uglavnom
iz 18. i 19. stoljeća. Riječ je o bilješkama o opravci, rekonstrukciji
ili uređenju užeg prostora oko mosta. Jedan od najstarijih poznatih, ako
ne i najstariji, spomen Kozije ćuprije jeste zabilješka Mula Mustafe
Bašeskije iz 1771. godine u kojoj se navodi da je iz zadužbine hadži
Osmana Hadžibektaševića sagrađen kameni podzid od Kozije ćuprije do
Alifakovca. Prvi podatak koji se odnosi na popravku mosta nalazimo u
taksitu koji je raspisan za sela sarajevskog kadiluka iz 1794. godine.
Pet godina kasnije svod mosta je obnovljen, ali se urušio vjerovatno
prilikom skidanja skele. Evo šta je o tome zabilježio Bašeskija: “18.
muharema 1214. godine (22. 6. 1799. godine) sruši se svod Kozije ćuprije
u blizini grada Sarajeva na pet-šest majstora koji su je gradili, pa od
njih jedan zaglavi, a ostali se ozlijediše”. Ovaj događaj je vjerovatno
historijska osnova legende o majstoru koji je u trenucima skidanja
skele stajao pod mostom, u želji da pogine ako se svod ne održi poslije
uklanjanja skele. Posljednji spomen popravke mosta za vrijeme osmanske
vlasti donio je 1866. godine sarajevski list “Bosna”.
Kozija ćuprija, koja je do danas opstala kao jedini u cjelini sačuvan
stari kameni most na rijeci Miljacki, zasigurno spada među
najzanimljivija arhitektonska ostvarenja na prostoru Bosne i
Hercegovine. Njenu historijsku posebnost upotpunjuje tajanstvena i nikad
dorečena prošlost, čiju spoznaju kriju stotine legendi i priča.
__________________________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 137, 8. maj 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar