OD S'FARADA DO BOSNE
Progon jednog cijelog naroda, kao onaj koji se desio Jevrejima na tlu
Pirinejskog poluotoka, a koji su Jevreji zvali S’farad (Zapadna zemlja),
s kraja XV stoljeća, u kontekstu svjetske historije predstavlja svakako
jedno od njenih najtragičnijih poglavlja. Tokom svog egzodusa Jevreji
su iza sebe ostavili sve što su imali, svu svoju stečevinu i domove,
prodavši u bescijenje sve što je imalo iole neku materijalnu ili duhovnu
vrijednost. Prinuđeni da napuste Španiju, nakon ultimatuma kralja
Ferdinanda i Isabele, Jevreji su morali da negostoljubivi Pirinejski
poluotok zamijene novim, za njih sigurnijim mjestom za život.
Snažan talas doseljavanja Jevreja iz Španije i Portugalije na prostore
naših zemalja, koje su bile pod osmanskom vlašću, tekao je krajem XV i
prvim decenijama XVI stoljeća, kada se određen broj jevrejskih porodica
nakon dugih pomijeranja po evropskom kontinentu doselio u Bosnu i
Hercegovinu, tačnije u Sarajevo. Dolaskom u Sarajevo, u grad koji se
naglo počeo razvijati podizanjem prvih monumentalnih građevina, Jevreji
su iskusili posve novi ambijent dolazeći u sredinu koja je već tada bila
multikonfesionalna. Tu su zatekli muslimane, katolike i pravoslavce u
skladnome suživotu koji se stoljećima nije narušavao sukobima. Naprotiv,
tokom višestoljetne zajedničke historije najbrojniji su bili primjeri
dobrosusjedskih odnosa i bliskih kulturoloških veza, pa su Jevreji došli
u doticaj sa novim civilizacijskim krugom koji im je nudio uslove za
nove početke. Prva pouzdana vijest o prisustvu Jevreja (Sefarda) u Bosni
u osmanskim izvorima datira iz 1557. godine. Prvi jevrejski stanovnici
Sarajeva nastanili su se u Sagrakči Hadži Mahmudovoj mahali, ulici koja
je poznatija i kao Ulomljenica. Pod kraj XVI stoljeća veliki vezir
Sijavuš-paša sagradio je veliki han ili Sijavuš-pašinu dairu (podignut
kao evlijadet vakuf), koju je kasnije dao na stanovanje siromašnim
jevrejskim porodicama kao izraz domaćinske solidarnosti, da bi se nešto
kasnije pored njega sagradio stari jevrejski hram nazvan ”Il Kal
Grandi”. Brzim prilagođavanjem tako otvorenom društvu Jevreji su stekli
svoje prve dućane u sarajevskoj čaršiji a nerijetko su bili i pripadnici
pojedinih esnafskih udruženja. Jevreji su uznapredovali u svojim
poslovima i, uz poštovanje koje su stekli među muslimanima, dobili su
slobodu da prelaze granicu pokrajine kako bi prenosili robu u Austriju.(1)
staro jevrejsko groblje u Sarajevu
Naseljavajući se u Bosni i Hercegovini, zemlji koja je bila sastavnim
dijelom velike Osmanske imperije, Jevreji su postali dio društvene
zajednice u kojoj se njihov položaj nije bitno razlikovao od položaja
drugog nemuslimanskog stanovništva. Posmatrano sa aspekta prava, Jevreji
su, spadajući u nemuslimanski dio stanovništva, imali poseban status.
Priznajući faktičko stanje postojanja stanovništva različitih konfesija
Šerijat je, kao osnova pravnog sistema u Osmanskom carstvu, priznavao
pripadnicima tih religija pravo da određena pitanja rješavaju prema
propisima svoje vjerske zajednice. Svoje porodične, imovinske i svake
druge poslove Jevreji su rješavali pred svojim vjerskim starješinom, dok
su u agrarno-pravnim pitanjima odgovarali, kao i svi, pred kadijom. U
kontekstu prava u tom periodu svakako je značajna izjava osvajača
Carigrada, Srbije i Bosne, sultana Mehmeda II Fatiha, koji je neposredno
nakon zauzeća Carigrada zagarantovao sva prava hrišćanima i Jevrejima
koja su im bila određena šerijatom. Prema osmanskim podacima jasno se
vidi da su Jevreji od početka osmanske uprave u Bosni imali potpunu
slobodu da vrše svoje vjerske obrede, da hodočaste svoja sveta mjesta u
Palestini, kao i mnoga druga prava. Kolike su te slobode bile najbolje
ilustruje podatak da su u nekoliko sarajevskih hamama (Gazi
Husrev-begov, Isa-begov, Firuz-begov) postojali izgrađeni bazeni
namijenjeni za obavljanje teville, odnosno ritualnog pranja. U te
zasebno odvojene prostorije nije mogao niko da uđe osim Jevreja. Takav
bazen koji se nalazio u sklopu kompleksa Gazi Husrev-begovog hamama
postojao je sve do 1939. godine. S obzirom da su Jevreji pretežno
živjeli u gradovima, oni su zbog bavljenja trgovinom i zanatstvom bili
oslobođeni određenih državnih poreza. Premda ne postoji mnogo podataka o
jevrejskoj zajednici u Sarajevu u XVII stoljeću, ipak se zna da je ona
postojala svo to vrijeme, mada bez naročitog isticanja, što svjedoči i
oskudica podataka o njoj u jevrejskoj literaturi i dokumentima tog
vremena. Njezin prvi rabin za koga se zna Samuel Baruli, došao je iz
Soluna na početku 17. stoljeća, a za njegov se grob tradicionalno tvrdi
da je najstariji na židovskom groblju u Sarajevu.(2) Pod
kraj XIX stoljeća djelovalo je nekoliko kulturnih sefardskih društava:
El Progreso, La Nueva Flor (Novi Cvijet), La Benevolencia, La Humanidad i
La Gloria, koja su povremeno priređivala predstave u kojima su igrali
talentovani sarajevski sefardski mladići. Jevrejska kultura i tradicija
do danas je ostala utkana u mozaik kulture bosanskohercegovačkih naroda.
Ona je polučila jedno od napoznatijih djela čiji se primjerak još od
1894. godine nalazi u Biblioteci Zemaljskog muzeja, a riječ je o
Sarajevskoj Haggadi. Ovaj jevrejski manuskript, remek djelo španske
iluminatorske umjetnosti zrelog XIV stoljeća, donesen je u Bosnu u XVI
stoljeću. O ovom bogato ukrašenom rukopisu je širom svijeta objavljena
brojna literatura, koju u u ovoj priči neću spominjati, ali ću
napomenuti da on u sarajevskom Zemaljskom muzeju predstavlja jednu od
najvažnijih akvizicija, za koju je zainteresovana kulturna i naučna
javnost čitavog svijeta.(3) Austro-Ugarska okupacija
1878. godine izazvala je velika politička pomijeranja, koja su se
značajno odrazila na demografske i socijalno-ekonomske prilike u Bosni i
Hercegovini, kada u Bosnu u određenom broju dolaze i Aškenazi. Tako je
1895. od ukupno 8.213 Jevreja na Sefarde otpadalo 5.729 lica ili 69,76
%, a na Aškenaze 2.484 osobe ili 30,24 %.(4)
Ono što je stalna odrednica međuljudskih
odnosa, a što se danas širom svijeta posve bezobzirno narušava, tokom
svih stoljeća uspijevalo je opstati u Bosni kao neotuđiva potreba za
životom dostojnim svakog čovjeka, neovisno o svakom vidu njegovog
opredjeljenja. Istina, nijedno društvo i nijedan vladajući poredak nije
savršen, ali sumirajući sveukupnost društvenih odnosa u kosmopolitskoj
sredini kakva je bila i još uvijek jeste Bosna, može se reći da su
odnosi Bošnjaka muslimana i Jevreja najvećim dijelom bili dobri, čak šta
više, razvijali su se kao model ponašanja i poštivanja drugoga i
drugačijeg. Nakon višestoljetnog dijeljenja zajedničkog životnog
prostora sa različitim konfesijama, Jevreji i Bošnjaci, na žalost,
dijele i istovijetnu sudbinu proživjelog genocida. Antisemitizam koji se
razbuktao 40-ih godina XX stoljeća otvorio je put mračnoj ideologiji
nacizma u Drugom svjetskom ratu, u toku kojeg su Jevreji podnijeli
višemilionske žrtve. U potpunom fašističkom okruženju, Bošnjaci su
organizirajući se oko svojih vodećih intelektualaca izrazili ogorčenje i
neslaganje sa politikom okupatorske vlasti koja je progonila i ubijala
Jevreje, okupljeni narod je svoju volju i zahtjeve za zaustavljanjem
nasilja predočio svojim potpisima u obliku peticija. Sa druge strane,
Bošnjaci su se već stoljećima suočavali sa prijetnjom biološkog
istrebljenja. Historija je zabilježila da se nad njima izvršilo najmanje
14 genocida, a vrhunac genocidne politike prema Bošnjacima desio se
11.jula 1995. godine u Srebrenici gdje je u samo nekoliko dana
sistematski ubijeno više od 8 hiljada bošnjačkih civila. Nama je poznata
solidarnost i podrška naših jevrejskih sugrađana u tim teškim godinama,
a naročito su bile ohrabrujuće njihove ogorčene reakcije ovdje i širom
svijeta, na praksu pojave konclogora koja se pojavila na našim
prostorima.
Nakon što su daleko u prošlosti
izgubili sve što su imali, prinuđeni da krenu na put traganja za domom
dostojna čovjeka, naseljavajući se u našu gostoljubivu zemlju Bosnu gdje
su povratili dugo iščekivane ljudske i životne slobode, Jevreji su joj
se odužili svojim vrlinama koje su sa sobom nosili cijelim tim putem, sa
porukom i naputkom drugima da se ljudsko dostojanstvo obnavlja tamo
gdje ima dobrih ljudi.
_______________________________
- Muhamed Nezirović, Prilozi 29 (2000), Historija bosanskih Jevreja Moše (Rafaela) Atijasa – Zeko Efendije; str. 245 – 260
- Noel Malcolm, Povijest Bosne; Sarajevo 1995, str. 150
- Dr. Vlajko Palavestra, Pričanja o sudbini sarajevsjke Haggade; Sefard 92, str. 305 -312
- Up. Avram Pinto, Jevreji Sarajeva i Bosne i Hercegovine; Sarajevo 1987., str. 16
Objavljeno u: Diwan magazine, br. 9.
Nema komentara:
Objavi komentar