petak, 4. rujna 2015.

Hasan Nazirov zavjet: obnova Aladža džamije

autor: Alen Zečević

HASAN NAZIROV ZAVJET: 
OBNOVA ALADŽA DŽAMIJE

      U bogatoj duhovnoj baštini Bošnjaka, posebno mjesto i značaj među objektima podignutim u duhu islamske arhitekture, kao i svim drugim građevinama od vjerskog i kulturnog značaja, sasvim sigurno pripada Aladža-džamiji u Foči. Ovaj grad, koji se razvijao u središtu plodnog kraja Gornjeg Podrinja, na tromeđi Bosne, Hercegovine i Crne Gore, bio je do 1572. godine sjedište hercegovačkog sandžaka, dakle punih stotinu godina. U Foči je desetljećima prenošena, sve do najnovijih vremena, narodna predaja u kojoj su prepletene niti nestvarnog i mogućeg, priča o čovjeku koji je obilježio historiju Foče i cijelog fočanskog kraja. Narod još i danas kazuje da je Aladža-džamiju 1550. godine osnovao Hasan Nezir, sin Sinanuddina, koji je cijelo svoje imanje i stečevinu dao u vakuf za izgradnju tog veličanstvenog zdanja. 

        Priča se da je porijeklom iz sela Vakufa kod Čelebića, gdje je u trošnoj kući svoje siromašne porodice stekao svoja prva dječačka iskustva, i da je tu imao dva komada zemlje koja su kasnije bila namijenjena za izgradnju Aladža-džamije. Dječak Hasan, koji je svoje djetinjstvo podredio brizi o porodici, odlučio je vrlo rano sreću potražiti u drugoj zemlji. Ponijevši sa sobom gorčinu prepirke sa ocem od kojeg nije pridobio saglasnost za odlazak, Hasan je stigao u Carigrad. Sudbina je htjela da Hasan u Carigradu ostane punih deset godina, daleko od svoga doma i porodice, služeći sultanu kao čovjek od velikog povjerenja. Tolika bliskost učinila je da sultan udovolji njegovoj želji i dopusti mu povratak u Bosnu, predajući mu u ruke ferman da u rodnom kraju izgradi džamiju prema svojoj volji. Tako i bi. 
       Hasan je u Foču stigao u pratnji puna četiri ćemera blaga, novca i mnogih drugih vrijednosti. No, na tom ga putu presrete i uhapsi četrdeset haramija, prigrabivši sve četiri ćemera blaga, i odvedu ga u han u kojem je zatočen proveo noć. Te noći Hasan prouči molitvu i teški lanci se istog trena otvoriše, izjutra napusti han i pođe u potragu za svojom kućom. Nakon kraćeg putovanja pred njim se ukaza prostrano polje, a na desnoj obali rječice Ćehotine, Hasan ugleda majku kako pere veš. Ona mu je kazivala o svome sinu Hasanu za kojeg ne zna deset punih godina, o madežu po kojemu bi ga poznala među hiljadu dječaka. 
      Duboko dirnut majčinom ispoviješću, Hasan zavrati rukav i na ruci mu se pokaza madež o kojemu je njegova majka kazivala. Prepoznavši svoga sina, od neizrecive sreće razumljive samo majčinskom srcu, ona od iste ispusti dušu i pade na Hasanove ruke. Na tom mjestu, gdje je smrću majke iz njega izišlo pola života, on odluči izgraditi džamiju u čijoj će raskošnoj ljepoti počivati uspomena na majčin lik. Nije mu trebalo mnogo, kazuje narod, pa je pozvao najbolje neimare da grade džamiju i s njima se uputio prema selu Vikoč gdje je, kako vele, bio majdan bogat najkvalitetnijim kamenom. Njihovim ulaskom u selo spustiše se i prve sjene noći, pa se Hasan i njegovi saputnici utaboriše ispod stijene Sokolice. 
        Sred noći, nekoliko sati hoda od njihovog čadora, tišinu je prekinuo snažan udar, ostavljajući za sobom snažan odjek, toliko jak da su se svi probudili u istom trenu. Neki su se uplašili ne izustivši nijednu jedinu riječ, a neimar, koji je na to ostao posve smiren, nakon nekoliko trenutaka prozbori: “Ne bojte se, napravit će se džamija, evo odvali se negdje blizu stijena, to nam sam Bog majdan otvorio i pokazao gdje imademo tražiti kamena.”
         Podignuta 1550. godine uz desnu obalu rijeke Ćehotine, na oko 2.000 koraka od njezina ušća u Drinu, džamija je cijeli fočanski kraj činila nestvarnim, kao otrgnut dio mašte pretočen u stvarnost. Pred njenom ljepotom nije ostao ravnodušan ni slavni putopisac Evlija Čelebi, koji je odmarajući svoju pustolovnu dušu u njenom predvorju zapisao dvostih na perzijskom jeziku: “Mnogo sam putovao i u mnoge gradove dohodio, ali mjesto, kao što je ovo, još nisam vidio.” 
       Aladža-džamija, koja je nadživjela svoga osnivača, svojim konstruktivnim i dekorativnim osobinama izdvajala se među svim fočanskim džamijama i takva predstavlja jedno od najznačajnijih ostvarenja orijentalne arhitekture, ne samo u Foči, nego, sigurno, i u Bosni i Hercegovini. Ispred nje se prostiralo široko predvorje koje je završavalo pod velikim trijemom koji je na sebi čuvao male kupole načinjene od opeke. Iznad trijema, odvojena blagim zidanim prijelazima, uz veliku kupolu ponosno se dizala vitka, 36 metara visoka munara. Do šerefe, koja se nenametljivo sjedinila sa jarkobijelom bojom kamena, vodilo je 120 kamenih stepenica iz unutrašnjosti džamije. Zidovi, stupovi koji su pridržavali njenu masivnu konstrukciju, te svi ostali dijelovi, izgrađeni su od posebno biranog kamena, pa se svakome ko je stajao pred Aladžom činilo da je sva izgrađena iz jednog jedinstvenog komada stijene. 

Aladža džamija

         Na kamenoj ploči, dimenzija 50 x 90 cm, koja je uzidana nad glavnim ulazom u džamiju, na arapskom jeziku ispisan je lijepim dželi-nesh pismom sljedeći natpis: “Ovu časnu džamiju i uzvišeni mesdžid sagradio je u ime Uzvišenog Boga dobrotvor Hasan, sin Jusufov, za ljubav Bogu, želeći postići Božije zadovoljstvo. Tajni glas izreče joj hronogram: ‘O vječni (Bože), primi (ovo djelo), lijepo.’”
        Ulazni dio, koji je bio osmišljen kao malo predvorje, koje se pružalo cijelom vanjskom širinom objekta, pridržavali su stameni stupovi povezani elegantnim lukovima na četiri simetrično postavljena stupa. Pored zavidnih arhitektonskih rješenja i skladno osmišljenih elemenata, impresivna je bila i njena višebojna ornamentika, koja je prekrivala vanjsku površinu glavne stijene u trijemu, mimber, te veći dio unutrašnjih površina. Plastični dekor, čiji su raskošni elementi prekrivali portal, kapitele, mahfil, mihrab i mimber, načinjen je tako da njegovo bogatstvo ujedno odiše jednostavnošću i dostojanstvom, čineći cijelu kompoziciju skladnom, bez ijednog elementa koji bi joj bio nepripadajuć ili suvišan. Dekorativna rješenja rađena po uzoru na perzijske motive i geometrijske stilove egipatskog i alžirskog porijekla, koja su najvećim dijelom nastala u vrijeme podizanja objekta, zapravo su i dala ime ovoj džamiji (od turske riječi aladža – šaren/a/o). I kad ne bismo imali nikakvih pouzdanih podataka o imenu njenog graditelja, mogli bismo s velikom sigurnošću zaključiti da je projektom izgradnje Aladža-džamije rukovodio izuzetno vješt i cijenjen čovjek, koji je vjerovatno pripadao najistaknutijim osmanskim arhitektima. Evlija Čelebi nam je ostavio vrijedan podatak koji je na cijelu tajnu bacio tračak svjetlosti. Naime, Evlija je zabilježio da je graditelj džamije bio Ramadan-aga i da je on bio saradnik jednog od najslavnijih osmanskih arhitekata svih vremena, Kodže Sinana. On je, veli Evlija, “uložio svu svoju sposobnost dok je napravio ovu tako krasnu i divnu Aladža-džamiju, kojoj ne može biti ravne”.
        Hasan Nazir je umro tri godine nakon izgradnje Aladža-džamije, krajem zulhidžeta 960, tj. između 27. novembra i 5. decembra 1553. godine. Na uzglavnom nišanu, koji je postavljen na sarkofag smješten pred mihrabom džamije, isklesan je natpis kojim je na bolji svijet ispraćena Hasan Nazirova duša: Naredbom pravednog vladara, sudije, ispio je čašu smrti i preselio se iz kuće tuge u dom počasti i zadovoljstva, potreban Božije milosti, pomilovani, pokojni Hasan Nazir, sin Sinanov. Krajem zilhidže devet stotina i šezdesete godine. (tj. između 27. novembra do 5. decembra 1553.)
        Historija je nebrojeno puta pokazala da je materijalnoj agresiji uvijek prethodila duhovna agresija. Tako je, nakon četiri stotine četrdeset i dvije godine, tačnije 2. augusta 1992. godine, minirana i srušena Aladža-džamija, biser orijentalno-islamske arhitekture u Bosni i Hercegovini. Onog dana kad se sa nje začuje prvi poslijeratni ezan, to će ujedno biti ispunjenje Hasan Nazirova zavjeta o obnovi Aladža-džamije, u kojoj će se kao i stoljećima ranije činiti ono što se najbolje zna – vjeruje i moli, s porukom Kur’ana Časnog: da niko nema prava svojom voljom uzimati život, osim Onoga Koji je sve stvorio i Koji će svemu učiniti kraj!
_________________________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 149, 7. august 2015.

Nema komentara:

Objavi komentar